Neoadjuvant Therapy of Cervical Carcinoma with the Angiogenesis Inhibitor Bevacizumab: a Single-Centre Analysis

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作者
P Junker,Julian Puppe,Fabinshy Thangarajah,Christian Domröse,Angela Cepic,Bernd Morgenstern,Dominik Ratiu,Martin Hellmich,Peter Mallmann,M Wirtz
出处
期刊:Geburtshilfe Und Frauenheilkunde [Thieme Medical Publishers (Germany)]
卷期号:78 (08): 768-774 被引量:5
标识
DOI:10.1055/a-0641-5588
摘要

Introduction Cervical cancer is the fourth most frequent cancer in women worldwide. Addition of the VEGF antibody bevacizumab in combination with platinum-containing chemotherapy achieved an improvement in overall survival in advanced cervical cancer. To date there are no data on neoadjuvant use of bevacizumab. We therefore studied the benefit of neoadjuvant combined therapy with bevacizumab in a group of cervical cancer patients. Patients and Methods This retrospective cohort study analysed 14 patients with cervical cancer FIGO stages 1b1 to IV who received neoadjuvant platinum-containing chemotherapy in combination with bevacizumab. The comparative cohort consisted of 16 patients who were treated with neoadjuvant platinum-containing chemotherapy alone. The response rates were determined by means of preoperative clinical examination, diagnostic imaging (RECIST), changes in tumour markers (SCC) and by histopathology. Results A clinical response was found in 93.8% (n = 15) of patients after bevacizumab-free therapy and in 100% (n = 14) of the patients who were treated with bevacizumab in addition. Combined therapy with bevacizumab led to a higher rate of clinical complete remission (42.9 vs. 12.5%; p = 0.072) and significantly improved the reduction in tumour size (Δ longest diameter: 3.7 vs. 2.5 cm; p = 0.025). Downgrading was observed in 100% of all patients treated with bevacizumab compared with 75% in the control arm. The rate of pathological complete remission (pCR) was not altered significantly (28.6% [n = 4] vs. 37.5% [n = 6]; p = 0.460). Discussion Overall, combined therapy with bevacizumab led to a better clinical response. Operability was therefore improved more often. Because of the small patient cohort, larger prospective studies are necessary to validate the effect of neoadjuvant combined therapy with bevacizumab.Einleitung Das Zervixkarzinom ist weltweit die vierthäufigste Krebserkrankung der Frau. Die Hinzugabe des VEGF-Antikörpers Bevacizumab in Kombination mit einer platinhaltigen Chemotherapie konnte bei fortgeschrittenen Zervixkarzinomen eine Verbesserung des Gesamtüberlebens erreichen. Zum neoadjuvanten Einsatz von Bevacizumab existieren bislang keine Daten. Daher haben wir an einem Kollektiv von Zervixkarzinompatientinnen den Nutzen einer neoadjuvanten Kombinationstherapie mit Bevacizumab untersucht. Patienten und Methoden Für diese retrospektive Kohortenstudie wurden 14 Patientinnen mit Zervixkarzinomen der FIGO-Stadien 1b1 bis IV ausgewertet, die eine neoadjuvante platinhaltige Chemotherapie in Kombination mit Bevacizumab erhielten. Als Vergleichskohorte wurden 16 Patientinnen eingeschlossen, die mit einer alleinigen neoadjuvanten platinhaltigen Chemotherapie therapiert wurden. Die Ansprechraten wurden mittels präoperativer klinischer Untersuchung, radiologischer Diagnostik (RECIST), dem Tumormarkerverlauf (SCC), sowie durch pathologische Aufarbeitung ermittelt. Ergebnisse Es zeigte sich ein klinisches Ansprechen bei 93,8% (n = 15) der Patientinnen nach Bevacizumab-freier Therapie und bei 100% (n = 14) der Patientinnen, die zusätzlich mit Bevacizumab behandelt wurden. Die Kombinationstherapie mit Bevacizumab führte zu einer höheren Rate von klinischen Komplettremissionen (42,9 vs. 12,5%; p = 0,072) und signifikant verbesserten Reduktion der Tumorgröße (Δ längster Durchmesser: 3,7 vs. 2,5 cm; p = 0,025). Ein Downgrading war in 100% aller mit Bevacizumab therapierten Fälle im Vergleich zur 75% im Kontrollarm zu beobachten. Die Rate an pathologischen Komplettremissionen (pCR) war nicht signifikant verändert (28,6% [n = 4] vs. 37,5% [n = 6]; p = 0,460). Diskussion Insgesamt führte die Kombinationstherapie mit Bevacizumab zu einem besseren klinischen Ansprechen. Dadurch konnte häufiger die Operabilität verbessert werden. Aufgrund der kleinen Patientenkohorte sind größere prospektive Studien notwendig, um den Effekt einer neoadjuvanten Kombinationstherapie mit Bevacizumab zu validieren.

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