摘要
Psychosomatic Rehabilitation: An Overview Abstract. Psychosomatic Medicine is based on the shared understanding that physical illnesses can have a multi-factorial aetiology, whereby biological, psychological and social factors interact to cause and maintain physical and mental symptoms and complaints. Commonly implicated aetiological factors in psychosomatic disorders are physical and / or psychological stress, inflammation and degeneration, and the resulting symptoms can manifest themselves in different organ systems, such as: the nervous system, the musculoskeletal system, the cardiovascular system, the respiratory system, the gastrointestinal system and the skin. In order to create a model of psychosomatic symptoms that would allow for a systematic classification of psychosomatic disorders, the Diagnostic Criteria for Psychosomatic Research (DCPR) were developed in 1995. Given that biological, psychological and social factors can interact to cause and maintain physical and mental symptoms and complaints, psychosomatic therapies and rehabilitation are usually provided in multidisciplinary settings, where professionals from different disciplines (physicians, psychologists, osteopaths, physiotherapists and occupational therapists) work as a team. If no interdisciplinary treatment and process organisation close to the patient's home is available for an outpatient setting, psychosomatic rehabilitation is usually carried out in an inpatient setting. The rehabilitation process is organised in several steps: Assessment (1); Conceptualisation (2); Goal planning (3); Interdisciplinary rehabilitation (4); Re-assessment (5); Discharge planning. The clinical effectiveness of inpatient psychosomatic rehabilitation has been documented in several Austrian and German studies. Following discharge, the patient is usually offered a continuation of the rehabilitation as an outpatient.Zusammenfassung. Psychosomatische Medizin ist auf der Vorstellung basiert, dass körperliche Erkrankungen von einer Interaktion biologischer, psychologischer und sozialer Faktoren verursacht werden können. Die psychosomatischen Symptome können sich in verschiedenen Organsystemen manifestieren: dem Nervensystem, muskuloskelettalen System, kardiovaskulären System, Atmungssystem, Verdauungssystem, und der Haut. Im Jahr 1995 wurde ein Klassifikationssystem psychosomatischer Symptome vorgestellt, das eine systematische Kategorisierung psychosomatischer Störungen ermöglichen soll (Diagnostic Criteria for Psychosomatic Research, DCPR). Auf Basis der Vorstellung, dass psychosomatischen Erkrankungen körperliche, psychologische und soziale Faktoren zugrunde liegen, wird die Rehabilitation von interdisziplinären Teams durchgeführt. Die medikamentösen und psychotherapeutischen Therapien werden mit Therapien kombiniert, die entspannend wirken und Therapien, die kontrollierte Aktivierung beinhalten (z. B. Physiotherapie, Physiotherapie im Wasser, Medizinische Trainingstherapie, Ergotherapie). Psychosomatische Rehabilitation findet häufig zuerst in einem stationären Rahmen statt und vollzieht sich in mehreren Stufen: Erfassung des Problems (Anamnese und Untersuchungen) (1); Konzeptualisierung des Problems (2); Planung der Rehabilitationsziele (3); Interdisziplinäre Rehabilitationsmassnahmen (4); Überprüfung des Rehaerfolges (5); Vorbereitung der Klinikentlassung (6). Nach der Klinikentlassung wird die Rehabilitation ambulant weitergeführt, um Rückfälle zu vermeiden. Die klinische Effizienz stationärer psychosomatischer Rehabilitation wurde in mehreren Studien nachgewiesen.