膜性肾病
病理
医学
局灶节段性肾小球硬化
肾小球基底膜
肾小球肾炎
肾病
免疫荧光
糖尿病肾病
化学
分子生物学
生物
肾
免疫学
糖尿病
内科学
抗体
内分泌学
标识
DOI:10.1007/s00292-022-01164-3
摘要
Non-neoplastic kidney diseases represent a broad spectrum of diseases. Although their pathogenesis differs, the histological findings may be similar in terms of conventional morphology. A precise classification of these diseases is a prerequisite for correct therapy and prognostic assessment. In the diagnostic process, the magnification achieved by electron microscopy is essential and cannot be replaced by any other technique. The most frequent diagnostic questions addressed by ultrastructural studies represent (1) alterations of podocytes (e.g., minimal-change disease), (2) changes of the thickness and structure of the glomerular basement membrane (e.g., diabetic glomerulosclerosis or Alport disease), (3) the presence, characteristics and exact localisation of immune complexes (e.g., membranous glomerulonephritis or lupus nephritis), (4) alterations of endothelial cells and capillaries (e.g., thrombotic microangiopathy) and (5) diseases of the tubular cells (e.g., light-chain nephropathy or toxic effects). Therefore, ultrastructural investigations are-together with conventional microscopy and immunohistochemistry (or immunofluorescence)-an integral part of the so-called triple-diagnostics in routine nephropathology.Nichtneoplastische Nierenerkrankungen bilden ein breites Spektrum von Entitäten, die trotz unterschiedlicher Pathogenese oft konventionell-morphologisch ähnliche Erscheinungsbilder aufweisen. Für die Therapie und Prognose ist die genaue diagnostische Einordnung dieser Veränderungen von entscheidender Bedeutung. Hierbei spielt die nur elektronenmikroskopisch erreichbare Vergrößerung eine zentrale Rolle und kann durch keine andere Methode ersetzt werden. Zu den wichtigsten Fragestellungen bei der ultrastrukturellen Begutachtung des Nierenparenchyms gehören: (1) Veränderung des Podozyten (z. B. Minimal-Change-Glomerulonephritis), (2) Störung der Struktur und Breite der glomerulären Basalmembran (z. B. diabetische Glomerulosklerose oder Morbus Alport), (3) Vorhandensein, Beschaffenheit und genaue Lokalisation von Immundepots (z. B. membranöse Glomerulonephritis oder Lupus-Nephritis) sowie von Fibrillen (z. B. Amyloidose oder fibrilläre Glomerulopathie), (4) Veränderung des Endothels und der Kapillaren (z. B. thrombotische Mikroangiopathie) und (5) Erkrankungen der Tubuluszellen (z. B. Leichtkettennephropathie oder toxische Effekte). In der Nephropathologie ist die ultrastrukturelle Untersuchung daher zusammen mit der Lichtmikroskopie und Immunhistochemie ein integraler Bestandteil der sog. Triple-Diagnostik.
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